Filmek térből és időből

A Casablanca (1942) és a melodráma

Amikor elkezdtem megtervezni ezt az oldalt, az első rovat, amely eszembe jutott, hogy „na, ez kell”, a Filmek térből és időből volt. Különös izgalommal töltött el a tudat, hogy bevezethetlek benneteket a filmek világába; nemcsak a történeti, hanem az elméleti kapukat is kinyitva előttetek. Most – két múltban tett látogatás után – egy elméleti kaland következik: az egyik elsőként kialakult filmműfajt, a melodrámát mutatom be nektek, valamint jeles képviselőjét, a Casablancát (1942), amelyet bizonyára ti is imádtok!

A filmművészeti alkotások esetében a műfaj a filmek olyan rokonsági csoportjait jelöli, melyek többnyire hasonló történeteket dolgoznak fel, hasonló konfliktusokat ábrázolnak, és a formai eszközöket tekintve is egyezést mutatnak.

Casablanca

Fotó: imdb.com

A melodráma kifejezés egy ógörög szóból származik, melynek jelentése: zenekísérettel előadott dráma. Jellegzetes műfaj, amely általában romantikus szerelmi történeteket mesél el. „Visszatérő témája a szerelmi vetélkedés, a megoldhatatlan háromszöghelyzet, amelyben nem lehetséges a tökéletes happy end” – gondoljunk csak a Casablanca végére… Emellett a melodráma mindig nagy szenvedélyeket ábrázol, olykor eltúlzott eszközökkel: gyakran él valószínűtlen fordulatokkal vagy nagyszabású drámai eseményekkel, mint például egy természeti csapás vagy a háború. Hősei a műfaj romantikus színpadi gyökereihez híven hatásos sztereotípiákra épülő, egydimenziós karakterek, akikkel rendkívül könnyű azonosulni.

Persze, ez nem lesz meglepő, de azért elmondom, hogy a melodráma elsősorban a női közönségnek szánt műfaj, ebből kifolyólag történeti kialakulása alapvetően főhősnői szerint tipizálható. „Az 1910-es években Dániában és az Egyesült Államokban születtek a közkedvelt vampfilmek, főszerepben szenvedélyes, mindenre elszánt és kíméletlen femme fatale-okkal, mint Asta Nielsen vagy Theda Bara, akik hamarosan az egész világon népszerűvé váltak.” A klasszikus, úgynevezett „ártatlanlány”-filmek Marlene Dietrich és Lillian Gish nevéhez fűződnek. „Ezt követte a ’30-as években az anyafilmek divatja, amely egyaránt népszerű volt Hollywoodban, valamint a későbbiekben Japánban haha-mono néven.” Az anyafilmekben megjelenő bátor, független nőtípus – amely elsősorban Joan Crawford és Barbara Stanwyck nevéhez és alakításához köthető – a II. világháború idején vált közkedveltté.

Casablanca

Fotó: imdb.com

A melodráma a ’30-as, ’40-es években élte fénykorát, legkiemelkedőbb rendezője az amerikai Douglas Sirk volt, de ebben a műfajban bukkantak fel a filmtörténet legnagyobb női sztárjai, többek között Joan Crawford, Greta Garbo, Marlene Dietrich vagy Ingrid Bergman is. A melodrámának a háború előtti magyar filmgyártásban is kitüntetett szerepe volt, legnagyobb hazai sztárja Karády Katalin. A műfaj a ’60-as évek óta folyamatosan veszít korábbi rangjából; a melodramatikus kifejezés mára az érzelgős, szenvelgő filmek szinonimája lett, ez azonban nem jelenti azt, hogy a melodráma elhalt, ugyanis a műfaj jellegzetességei elengedhetetlen elemei a jelenkori romantikus filmek cselekményének.

A műfaj egyik legismertebb, legtöbbet idézett és legszebb filmje Kertész Mihály (Michael Curtiz) Casablanca című filmje Ingrid Bergman és Humphrey Bogart főszereplésével.

Az 1942-es film középpontjában egy megoldhatatlan szerelmi dráma áll, a nagyszabású, hátteret biztosító esemény pedig a háború. A történet szerint a főhős, Rick casablancai mulatója megnyugvást és biztonságot jelent a menekülni kényszerülőknek: ez az egyedüli hely, ahol a nácik elől Amerikába menekülők hamis papírokhoz juthatnak. Rick eddig még mindenkin segített, de egy nap feltűnik régi szerelme egy másik férfi társaságában, és akkor egy pillanatra elveszíti korábbi határozottságát…

Casablanca

Fotó: imdb.com

A történet ismeretében megállapíthatjuk, hogy a Casablanca tipikus melodráma: adott a megoldhatatlannak tűnő háromszöghelyzet és a nagyszabású drámai esemény is, és talán azzal sem árulok el nagy titkot, ha elmondom, hogy a happy endet hiába várjuk… Mert egyébként várjuk, hiszen a forgatókönyv nem kiszámítható – ennek oka részben az, hogy Julius J. Epstein, Philip G. Epstein, Howard Koch és Casey Robinson forgatókönyvírók a fogatásig majdnem minden nap átírták. A néző tehát szinte az utolsó pillanatig bizonytalan a tekintetben, mi is lesz a végkifejlet.

Kertész Mihály filmje nemcsak a melodráma, de az egyetemes filmtörténet egyik legkiemelkedőbb darabja is: a Casablanca a legjobb forgatókönyv, a legjobb rendezés és a legjobb film kategóriájában is megnyerte az Oscar-díjat, sok kritikus pedig minden idők legjobb filmjei között tartja számon. És be kell vallani, ez a film valóban nem „egyszerű” melodráma: a rendező a szerelmi és a politikai töltetre egyaránt ráirányítja a figyelmünket, finom egyensúlyban tartva a két egybefonódó, egymásra erősen ható szálat. Ily módon tehát a szerelemről, a barátságról és az emberségről is mesél. Nem is akárhogyan.

Miért kötelező? Mert az egyik legkorábban kialakult filmműfaj egyik legkiemelkedőbb alkotása kiváló szereposztással, amelyet az a magyar származású rendező készített, akinek nevét a világ minden táján ismerik. És a legtöbben azért ismerik és szeretik, mert imádják a Casablancát…

Forrás: Film- és médiafogalmak kisszótára

Kapcsolódó cikkeim:

Mennyire ismerjük Michael Curtizt?

Kötelező filmek – Mildred Pierce (1945)

Előző írás Következő írás

HASONLÓ CIKKEK

1 Komment

  • Reply Kertész Mihály portréja – CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot (2018) 2019.09.05 09:00

    […] A Casablanca (1942) és a melodráma […]

  • Hozzászólás