Ahogy én gondolom...

Filmzenék otthon szilveszterezőknek

Az elmúlt napokban elözönlötték az internetet a „mit vegyek fel a szilveszteri buliba?” témájú cikkek, amelyek engem nem érintettek túl mélyen, mivel én játszósban (vagy pizsamában; még nem döntöttem) töltöm 31-e éjszakáját. Ezzel pedig bizonyára nem vagyok egyedül; ezért mindazoknak, akik – hozzám hasonlóan – otthon köszöntik az újévet, összegyűjtöttem néhányat a kedvenc filmzenéim és betétdalaim közül. Nem lett kimondottan bulizós mix, kanapén ülve pezsgőzéshez viszont ideális!

Tudom, hogy a filmzene és a betétdal kifejezéseket nagyon jól ismeritek, ennek ellenére képtelen vagyok megállni, hogy az év utolsó napján ne írjak nektek részletes ismertetőt. Szóval írok! Elsőként azt, hogy a filmzene valamely filmalkotás számára írt vagy átírt zene, amelyet az adott film zeneszerzője komponál. Gyakran kerül a filmbe önálló, úgynevezett betétdal is, amely még a forgatás előtt megszülethet, az aláfestő zene viszont csak később, a képi világhoz és a film ritmusához igazodva nyerheti el végső formáját. Gyakori az is, hogy zenei „konzerv”, például valamilyen sikeres pop, rock vagy klasszikus zenemű szólal meg a filmben.

Filmzenék otthon szilveszterezőknek

Csillag születik (2018) Fotó: imdb.com

A zene minden film szerves része: használhatják aláfestő, illetve figyelemfelkeltő vagy ellenpontozó szemlélettel, illetve alkalmazhatnak aláfestő vagy élőzenét. Utóbbi esetben a zene forrása – legyen az egy rádió, egy televízió vagy egy nagyzenekar – látható is a képen; ilyenkor a zenét diegetikus elbeszéléselemnek tekintjük, vagyis olyan elemnek, amely a cselekményvilág részeként tűnik fel a vásznon. A nondiegetikus elbeszéléselemek ezzel szemben kívül esnek a cselekmény világán: ilyen elem az aláfestő zene is.

A filmek kezdettől fogva kéz a kézben járnak a zenével: a némafilmek korában a zene pótolta a szöveget, elfedte, összehangolta a sokszor még kezdetleges cselekményszervezés zökkenőit, a nézőknek eleinte szokatlan tér-idő váltásokat. És igen, ekkor a filmek még élőzenével „mentek”: a kisebb filmszínházakban mozizongorista szolgáltatta a zenét, a filmpalotákban pedig nagyzenekar. Önálló zeneművel Camille Saint-Saëns francia zeneszerző tisztelte meg először a filmművészetet 1908-ban, „a Guise herceg meggyilkolása című francia filmhez írt szerzeményével”. Saint-Saënst számos zeneművész követte a filmtörténet során Prokofjeven és Erik Satie-n át Vidovszky Lászlóig, a filmben megszólaló zenére azonban a hangosfilm megjelenéséig várni kellett.

A hangosfilm természetesen forradalmi változást hozott a film és a zene viszonyában. A filmtörténészek által mérföldkőnek tartott A jazzénekes (The Jazz Singer, 1927) is zenés film, s nyomában az idő előrehaladtával olyan új műfajok – filmmusical, operafilm, rockfilm, koncertfilm, zenés film – születtek, melyekben a zene már nemcsak illusztrálja, aláfesti a képeket, de egyenrangú partnere is az összhatásban. A játékfilmekhez általában „szerzett zenét” használnak a rendezők; a filmzeneszerző fontos és megbecsült alkotótárs a film elkészítésében. A legkiválóbb zeneszerzők filmzenéi pedig a mozin kívül, önálló művekként is igen népszerűek: gondoljunk csak Nino Rota, Ennio Morricone, Hans Zimmer, Dés László vagy Presser Gábor filmzenéire…

Bár igen ritka, de azért előfordul, hogy a filmrendező nem használ zenét. Ilyen filmrendező volt Ingmar Bergman, Robert Bresson és Luis Buñuel, akiknek filmjeiben igen ritkán vagy egyáltalán nem hallhatunk zenét. Ennek is megvan a maga igen nagy jelentősége, én azonban most nem erről mesélek nektek, sőt nem is mesélek tovább, hanem ajánlom a zenéket!

Mivel a legnevesebb külföldi lapok már összeállították a filmtörténet legjobb filmzenéi listáikat, én most egy szubjektív válogatással leplek meg benneteket, amelyben szerepel „szerzett zene”, betétdal és „konzerv” is. Nem lett kimondottan bulizós mix, kanapén ülve pezsgőzéshez viszont ideális!

Tavaly Marienbadban

Napfogyatkozás

Az élet szép

Beszélj hozzá

Lady Vengeance – A bosszú asszonya

Egyszer

A fa

A sötét lovag: Felemelkedés

A Bélier család

Az ételművész

Suicide Squad – Öngyilkos osztag

Anyám szeme

A tehetség

Szólíts a neveden

Csillag születik

Kapcsolódó cikkem:

Kötelező filmek – A Bélier család (La famille Bélier, 2014)

Előző írás Következő írás

Hasonló cikkek