Néhány hét múlva, június 12-én Hollywood az Arénában címmel különleges koncertet tartanak az Arénában a Győri Filharmonikusok közreműködésével, a Traumlive szervezésében. Az est folyamán felcsendül majd többek között a Trónok harca, a Jurassic Park és a Harry Potter-filmek zenéje is. A koncert, illetve koncertsorozat ötletéről, megvalósításáról Barabás Lászlót, a Traumlive csapat tagját, az esemény egyik megálmodóját kérdeztem, aki a zenéhez és a filmzenéhez fűződő kapcsolatáról is mesélt.
A koncertsorozat alapötletét az évtizedes filmzene és klasszikus zene iránti rajongásodon túl egy film, a Traumfabrik adta. Mi volt az, ami annyira megragadott ebben a filmben, hogy egy ilyen ötlet ihletét adta?
A Traumfabrik, vagyis Álomgyár című film inkább egy szikra volt, amely olyan kérdéseket indított el bennünk, hogy miért nem játszanak ehhez hasonló, kevésbé ismert filmzenéket is a filmzenekoncerteken. Talán ez volt az a film, amelynél úgy éreztem, hosszú idő óta a zene és a kép nagyon jól „összedolgozott” és a zene stílusa a 90-es évek filmzenéit juttatta eszembe, holott egy teljesen új film fiatal zeneszerzőjéről van szó.
Valójában többen játszanak filmzenét Magyarországon. Az ötlet tehát nem nevezhető egyedinek. Mi viszont arra törekszünk, hogy egy olyan koncertsorozatot hozzunk létre, amelyben új megközelítésben, témákba rendezve építjük fel a repertoárt.
Hogyan kezdődött el az ötlet megvalósítása? Miként lehet előkészíteni, aztán tető alá hozni egy ilyen nagyszabású koncertet, koncertsorozatot?
Nagyon hosszú előkészítő munka kell hozzá. Tavaly ősszel kezdtünk igazán dolgozni az ötleten. Először a repertoárt állítottuk össze, ezután indultak el az egyeztetések a szolgáltató céggel, a zenekarral, a kiadókkal, a stábtagokkal, a helyszínekkel. Igyekszünk a lehető legtöbb mindent házon belül csinálni és ettől nagyon szerteágazó és kreatív a munka, úgyhogy nagyon szeretjük.
Milyen zenék szerepelnek a repertoárban? S miért éppen ezekre esett a választásotok?
Nagyon sok szempontot figyelembe vettünk a válogatás során. A repertoárban megtalálhatóak a széles körben ismert darabok, népszerű filmek népszerű zenéi, de nagyon sok olyan zene is bekerült a válogatásba, amelyet még nem játszottak Magyarországon vagy ritkán hallhatóak, pedig zeneileg kiváló darabok. Tehát főleg a zene és a hangzás volt az elsődleges szempont. Vannak olyan filmzenék, amelyeket otthon már nem is hallgatok, de minden egyes alkalommal, amikor koncerten meghallom, újra és újra meglep, hogy mekkorát „szól”, hisz teljesen más egy koncert atmoszférája.
Hogyan épül fel maga a koncert? Tekintve, hogy filmzenékről, filmekről van szó, fontosnak tartjátok a vizualitást, a képi világot is?
Célunk, hogy a mi koncertünkön a zene legyen a középpontban. Számunkra sokkal fontosabb, hogy szép, elegáns környezetben fantasztikus zenéket hallgasson a közönség, minthogy egy vetítést nézzen, amelyhez aláfestő zenét játszik a zenekar.
A stúdiók többsége csak saját szervezésű koncertjein engedélyezi a filmekből való megjelenítéseket, a többségük a karakterek felhasználását is tiltja, filmjeleneteket összevágni és levetíteni a háttérben pedig kevés kivétellel szabálytalan.
Szerintünk vannak annyira kiválóak a zenészek, hogy megérdemeljék, hogy csak rájuk figyeljünk. Tapasztalat alapján mondom, hogy semmit sem vesz el az élményből, ha éppen nincs a háttérben filmjelenet.
Mit kell tudni a közreműködőkről?
A közreműködő partner cégünk és a karmester, Alex Johansson már több kontinensen, számos nagyszabású produkcióban vettek részt, többnyire filmzenei produkciós cégként működnek. A zenekar a Győri Filharmonikus Zenekar, Magyarország egyik legjobban jegyzett zenekara, akik alapvetően klasszikus nagyzenekar, de számos könnyedebb műfajban is otthonosan mozognak és korábban Ennio Morricone-val is turnéztak. A kórus pedig a VoiceStation lesz, akik nagyon is ismertek szakmai körökben, jó néhány nagyszabású filmes projektben részt vettek.
Szeretném még kiemelni a műsorvezetőket is, Bálint Antóniát és Csonka Andrást, akik néhány érdekesség ismertetésével felvezetik a témákat. Nem mellesleg ők a Sharity nagykövetei is. A koncert érdekessége, hogy a Sharity-vel közösen három alapítvány számára adományokat gyűjtünk, többek között a ráadás szám kiválasztásával, melyet a közönségre bíztunk.
A már említett német film, a Traumfabrik mellett milyen olyan filmművészeti alkotások vannak, amelyeknek a zenéje különösen kedves a számodra?
Mindig nehéz kedvencet mondani, ugyanis a filmeken és filmzenén belül is mindenevő vagyok. Nincs kedvenc zeneszerzőm, ahogy ezt a koncertek repertoárja is tükrözi és egy kedvenc filmet sem tudok mondani, de ha mindenképp választanom kellene, akkor a közelmúltból a The Greatest Showman-t és a La La Land-et említeném, nekem a Justin Hurwitz, Benj Pasek, Justin Paul által képviselt új vonal nagyon tetszik. Ugyan ezek inkább musicalek, de szerintem abszolút a profilunkba vág és szerepelnek is a későbbi repertoár-listánkon. Talán ezt várom a legjobban a koncerttémáink közül is.
Számodra mit jelent a jó filmzene?
Elsődleges szempont filmkészítői és zeneszerzői oldalon is, hogy a képsorok és a zene együtt hassanak a mozivásznon, hogy jól kiegészítsék egymást. Ez számomra is fontos, de szerintem sokkal fontosabb, hogy a zene önálló életet tudjon élni, külön is élvezhető legyen. Szerencsére a legtöbb filmzenét még mindig szimfonikus zenekarra írják és ezáltal külön élménysíkon is működik. A filmet nem fogjuk megnézni hang nélkül, de a filmzene külön koncerten is megállja a helyét, kiemelhető, kiegészíthető, sőt a koncertekre készülő zeneszerzői átiratokkal még jobbak is lehetnek, mint a filmben. Úgy vagyok rajongója egy-egy darabnak, hogy a filmet nem, vagy éppen nagyon régen láttam, viszont a zenéje önmagában zseniális. Nálam sokkal erősebb a saját életet élő zene. Minden, amit klasszikus hangszerekkel adnak elő, nálam nyerő lehet.
Véleményed szerint miért fontos, hogy az emberek füle nyitott legyen a filmzenére?
Nem véletlenül tartják a filmzenét a modern kor operájának, ha úgy tetszik, ez az „új klasszikus”. Ez az a műfaj, amelyet szélesebb körben is ismerünk, vonzóbb a nagyközönség számára, emészthetőbb, és közelebb áll hozzánk, hiszen több ingert kapunk a most divatos médiumokból. Sok fórumon egymásnak esik a komolyzenét és a filmzenét kedvelő két tábor, de ez ugyanaz a vita, amelyet korábban az operaház halljában is folytattak, hogy Strauss vagy Haydn zenéje a klasszikus.
Szerintem a különbség csak a stílus és a kor, viszont közös bennük a hangszerek és az előadás módja. Ha jobban belegondolunk, a filmzenék igazából kortárs zeneszerzők művei, tehát lehetnek az új klasszikusok. Sok mai darab, filmzene vagy akár számítógépes játékokhoz írt zene van annyira komplex, mint a nagy klasszikusok darabjai. Például John Williams nagyon sok filmzenéje wagneri komplexitással felér, legalábbis a zenészek szerint. Hozzáteszem, hogy az egyik nagy kedvencem Mozart Requiem-je, amely a sokadik meghallgatás után áll össze és onnantól mondható, hogy zseniális, a filmzene dallam szempontjából fejben hamarabb „összeáll”, de nem mondható egyszerűbbnek.
Említetted, hogy számodra, számotokra misszió ez a koncertsorozat. Mi a legfőbb célotok vele?
Tény, hogy ez számunkra egy álom megvalósítása, egy szenvedély, egy kihívás, mintsem egy vállalkozás. Mindenki tudja, hogy manapság nagyon kockázatos új vállalkozást indítani, pláne koncerteket szervezni.
Az a célunk, hogy egy külföldön működő modellt, a csak filmzene fókuszú koncertsorozatot elhozzuk ebbe a régióba. Nyugatabbra van néhány olyan produkció, amelyik csak filmzenét játszik és nagyon nagy sikerrel, de a nagyobb produkciók valamiért csak Bécsig jönnek. Most nem egy-egy zeneszerző koncertjéről beszélek, hanem a független válogatásokat játszó produkciós zeneszolgáltatókról. Valahogy ez a régió kimaradt, ezt szeretnénk pótolni.
Nem titkolt szándékunk, hogy olyanokat is bevonzzunk a koncertre, akik eddig nem jártak ilyen rendezvényen, megismertetni minél nagyobb közönséggel a csodálatos szimfonikus hangzást és ha 5-10 százalékuk ezután kedvet kap egy-egy klasszikus koncertre is, akkor már tettünk a komolyzene népszerűsítéséért. Természetesen maradunk egy darabig a filmzene mellett, de szívesen összeállítanánk klasszikus zenéből is egy-egy önálló estét.
Jelenleg három koncertnyi anyagotok van. Mi a tervetek e három koncert után, a távolabbi jövőben?
Igazából három koncertnyi zenét rendeztünk témákba, de a kimaradt darabok listája is hatalmas és legalább ennyire jó, úgyhogy folyamatosan készítünk elő újabb témákat és koncerteket. Most három koncerttel nyitunk, de reméljük, hogy ezeket a válogatásokat tudjuk majd variálni és más-más jellegű koncerteket tudunk majd összeállítani, akár vidéki koncerttermekben is. Például a december 23-ára tervezett karácsonyi koncerten lesz külön egy karácsonyi téma is, hisz nem igazi a karácsony az Igazából szerelem zenéje, vagy Kevin nélkül. A koncert dátuma megvan, ez lesz az utolsó koncert karácsony előtt az Arénában, de a többi részletet majd később eláruljuk.
További részletek: https://www.traumlive.com/
Szólj hozzá elsőként