Amikor elolvastam a Bocsáss meg, kedvesem! (Plaire, aimer et courir vite, 2018) történetét, hirtelen felidéződött bennem az elmúlt évek egyik legjobb filmje, Luca Guadagnino Szólíts a neveden (Call Me by Your Name, 2017) című munkája, s magamban ki is jelentettem: oké, szóval akkor Christophe Honoré elénk teszi ennek a realisztikusabb francia változatát. Az első húsz perc után aztán kénytelen voltam visszaszívni ezt a kijelentést, a Bocsáss meg, kedvesem! ugyanis rendkívül egyedi alkotás, amely a férfiak között kibontakozó szerelem mellett barátságról, betegségről, gyászról és halálról mesél. Tehát nem, ez a film nem a Szólíts a neveden francia változata; ám legalább olyan értékes és megkerülhetetlen! Ennek ellenére sajnos nem való mindenkinek…
A történet Párizsban játszódik, 1993-ban. Főhősünk a harmincas éveiben járó író, Jacques Tondelli, aki egy színházi előadás miatt Bretagne-ba utazik: itt – egy moziba betérve – ismeri meg a huszonéves Arthurt, aki nem igazán találja a helyét a barátnője mellett. A két férfi között azonnal szikrázni kezd a levegő, s miután együtt töltik az estét, szenvedélyesen egymásba szeretnek. Az élet azonban nem kizárólag boldogságot és élvezetet tartogat nekik: Jacques HIV-pozitív, az állapota pedig egyre csak romlik.
Mielőtt a film milyenségéről beszélnék, egyszerűen muszáj elmondanom valamit. Én személy szerint azt gondoltam, mostanra már olyannyira nyitottá vál(hat)tunk, hogy nem okoz megbotránkozást a csók vagy a szex látványa – legyen szó egy férfi és egy nő, két nő vagy két férfi kapcsolatának bemutatásáról. Nos, tévedtem! A moziban ülve teljes megdöbbenéssel szembesültem vele, hogy ha két férfi megcsókolja, ne adj isten vetkőztetni kezdi egymást, akkor a reakció keserű sóhaj és egyetlen egy elsuttogott szó: „szánalmas”. E szó igen mély benyomást tett rám; hatására megfogalmazódott bennem: óriási szükség van az olyan filmekre, mint a Bocsáss meg, kedvesem! – akkor is, ha sokan még nagyon sokáig a fejüket ingatva fogják a játékidő háromnegyedénél felháborodva elhagyni a mozitermet…
Jó, elismerem: Christophe Honoré egyáltalán nem finomkodik. Realisztikusan, sőt már-már naturalisztikusan tárja elénk a szexualitást, ezzel viszont nem a megbotránkoztatás a célja; csupán csak őszinte. Ez persze, sokaknál kiverheti – és ki is veri – a biztosítékot, én azonban egy pillanatig nem éreztem azt, hogy túlmegy minden határon. Meglehet, azért, mert ismertem a korábbi rendezéseit: például a Francia szépség (La belle personne, 2008), a Csak a szex (Homme au bain, 2010) és a Szerelem nélkül soha (Les bien-aimés, 2011) című műveket, amelyek jól mutatják, milyen nyílt és merész alkotó Christophe Honoré. Ezen filmek után engem valójában egyáltalán nem lepett meg a Bocsáss meg, kedvesem! ábrázolásmódja, de azt – főként a reakciókat tapasztalva – be kell látnom, hogy ez a film (sajnos) nem való mindenkinek.
Pedig nagyon jó szívvel ajánlanám, vagy inkább tenném kötelezővé, hiszen olyan témák kerülnek elő benne, amelyekkel muszáj lenne foglalkozni. Az AIDS sokak számára ma is megfoghatatlan fogalom; de nem csak ezen betegség „felemlegetése” miatt fontos ez a film. Christophe Honoré a szerelem nemtelensége mellett az igaz barátságról is beszél, emellett pedig igyekszik kibontani a néző előtt az elengedés, a gyász és a halál szintén megfoghatatlannak nevezhető fogalmait is. És mindezt igazán pazar módon teszi!
A kilencvenes éveket idéző miliő valósághűen lüktet, a Rémy Chevrin kamerája által megrajzolt képi világ tökéletesen illeszkedik a narratívához, a két főszereplőt életre keltő színészek: Pierre Deladonchamps és Vincent Lacoste pedig fantasztikusan „mozognak” abban az egyszerre érzelemmel teli és távolságtartó környezetben, amelyet Christophe Honoré álmodott köréjük. Nagy kár, hogy ez a humorral vegyített, ugyanakkor mélyen megrendítő dráma sokak számára nem tartogat majd mást, csak egy keserű sóhajt… De én azért remélem, hogy lesznek, akik – hozzám hasonlóan – úgy vélik majd: a Bocsáss meg, kedvesem! nem szánalmas, hanem értékes és megkerülhetetlen film. Mert tényleg az.
Látni kell, mert őszintén beszél a szerelemről, a barátságról, s azokról a fájdalommal teli érzésekről és helyzetekről, amelyekkel a valóságban mindenki egymaga szembesül.
A Bocsáss meg, kedvesem! április 11-étől látható a mozikban a Cirko Film forgalmazásában.
Szólj hozzá elsőként