Két dolgot már egészen biztos, hogy álmotokból felkeltve is tudtok rólam. Egy: szeretem a horrorfilmeket. És kettő: odavagyok a szerelmesfilmekért, egészen pontosan azokért a mozgóképekért, amelyekben – ahogy azt egy korábbi cikkemben is leírtam – kendőzetlen őszinteséggel megfogalmazott kérdések vannak arról, mi is az a szerelem, és arról, mi minden történhet velünk, ha szerelmesek vagyunk. Nos, a Szerelemre kattintva (Celle que vous croyez, 2019) éppen ilyen film: súlyos lélektani dráma, amely a lehető legemberibben mesél olyan dolgokról, mint a magány, az öregedés, a szerelem és a vágy.
Töredelmesen bevallom: mikor elolvastam a film magyar címét, azt gondoltam, egy szépséges és szórakoztató romantikus sztorival lesz dolgom. Aztán megnéztem az előzetest és rájöttem, hogy hatalmasat tévedtem. Ugyanis már abból a másfél percből is sugárzott a Szerelemre kattintva letaglózó ereje – és ez az a fajta erő, amely a film megtekintése után még napokig nem hagyja nyugodni az embert…
Claire az ötvenes évei elején jár. Irodalom professzor. Két gyermek édesanyja. Egy jóval fiatalabb nőért elhagyott feleség. Egy jóképű, ifjú férfi szeretője. Ám egy napon ez a férfi is elhagyja. Claire a szerelmi csalódás után exe Facebook-profilját kezdi böngészni – igen, talán majd’ mindannyian csináltunk már ilyet –, így látja meg a lakótársa, Alex képét. Abban a reményben, hogy így volt szeretője közelébe férkőzhet, Claire létrehoz egy hamis új profilt Clara Antunès néven, megteremti 24 éves alteregóját, s felveszi a kapcsolatot a fiatal sráccal. A lájkokat üzenetváltások, majd egyre hosszabb és szenvedélyesebb telefonbeszélgetések követik, mígnem Clara/Claire és Alex menthetetlenül egymásba szeretnek – anélkül, hogy valaha is találkoztak volna.
De vajon lehet jövője egy olyan kapcsolatnak, amely hazugságra épül? Egyáltalán: mi a hazugság? Mennyire számít a kor, s a korkülönbség? Létezik szerelem a virtuális térben? Mit jelent az öregség? S a magány? Mire vagyunk képesek azért, hogy ne legyünk egyedül? És mikor jön el az a pont, mikor azt mondjuk: „inkább a halál, csak ne hagyjanak el”?
A Szerelemre kattintva rendkívül bátran és egyenesen teszi fel ezeket a kérdéseket, s kinyitja előttünk egy középkorú nő lelkét, hogy mélyen belenézve megleljük a saját válaszainkat, kérdéseinket, kétségeinket, vágyainkat, félelmeinket, esendőségünket, és ráébredjünk: tulajdonképpen ez mindannyiunk története. Safy Nebbou rendező-forgatókönyvíró Camille Laurens Who You Think I Am című regényét vitte vászonra, és most is azzal a feddhetetlen emberismerettel dolgozott, amivel 2012-es, Sötét szándék (Comme un homme, 2012) című drámáját készítette. Abban a filmben a tanárukat elrabló és fogva tartó két diák – valóban sötét – bensőjébe utazunk, s némiképp meg is szenvedjük az „élményt”, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy az az út, amelyet a Szerelemre kattintva főhőse oldalán teszünk meg, kevésbé fájdalmas…
Talán mindezekből jól kitűnik, de azért leírom még egyszer: a Szerelemre kattintva súlyos lélektani dráma. Ám hiába súlyos, nem tolakodó. Sokkal inkább szerény. Ibrahim Maalouf zenéje visszafogott, gyönyörű, Gilles Porte operatőr képei pedig nem hivalkodók; kellemes, szépen megkomponált beállításokkal dolgozik, s olyan fényviszonyokat teremt, hogy szinte otthon érezzük magunkat Claire életének tereiben. És mivel olyan filmről van szó, amely a virtuális térben is játszódik, meg kell jegyeznem, hogy a laptop vagy a telefon képernyőjének cselekményszervező elemként való megjelenítése egyáltalán nem nehezíti a befogadást.
Safy Nebbou igencsak aktuális témát – a virtuális világ és a valóság (és a szerelem) kapcsolata –, vagy mondjuk inkább úgy: teret választott, és nyitottan, emberien, őszintén közelítette meg azokat a kérdéseket, amelyeket valóban nem árt feltenni a mai világban. Ehhez a kérdésfeltevéshez pedig csodás partnert talált Juliette Binoche személyében, aki nemhogy fantasztikusan játszik, fürdik a szerepében! Páratlan hitelességgel kelti életre Claire-t és a benne megszülető Clarát; érett és gyermeki, megtört és felhőtlen, egyszerűen zseniális! Általa már-már beleivódunk a cselekménybe, és tökéletesen értjük, mit érez, mikor azt mondja a pszichiáterének: „Én nemcsak úgy tettem, mintha 24 éves lennék, hanem 24 voltam.”
Látni kell, mert tényleg gyönyörű, s talán mondhatom ezt: igaz film.
A Szerelemre kattintva november 7-étől látható a mozikban a Hungaricom forgalmazásában.
Szólj hozzá elsőként