Látni kell

Kertész Mihály portréja – CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot (2018)

Kertész Mihály, avagy Michael Curtiz neve a világon mindenki számára ismerősen cseng, s e névről mindenkinek azonnal eszébe jut valami. Egyeseknek a Casablanca (1942), másoknak a Mildred Pierce (1945), megint másoknak a sokat idézett bölcselet: „Az egyetlen dolog, amit megbánsz, az, amit nem tettél meg.” De milyen volt ez a magyar férfi, akit mindenki ismer, s aki felforgatta Hollywoodot? Többek között erre a kérdésre ad választ Topolánszky Tamás Yvan CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot (2018) című filmje, amely nemcsak Kertész Mihály, de a Casablanca különleges portréja is.

1942-őt írunk. Az Egyesült Államok a második világháború küszöbén áll. A magyar származású rendező, Kertész Mihály (Michael Curtiz) ekkor kezdi forgatni Casablanca című romantikus filmjét, a munkáját azonban megnehezíti, hogy az állami vezetés – a háborús propagandát támogatandó – hivatalnokokat rendel a készülő filmek felügyeletére. Kertész Mihály a politika által elé gördített akadályok ellenére is sikerre akarja vinni az alkotást, ám nem csak a forgatás tartogat számára kihívásokat. Magyarországon maradt nővére fenyegetettségének híre és váratlanul felbukkanó lányával való viszontagságos kapcsolata nem várt fordulatokat hoz a Casablanca számára…

CURTIZ

Fotó: port.hu

Amint az a cselekmény ismertetéséből is kitűnik, a CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot Kertész Mihály életének egy bizonyos szakaszát, méghozzá a Casablanca forgatásának időszakát mutatja be. Topolánszky Tamás Yvan tehát amellett, hogy megrajzolja a világhírű filmrendező portréját, a filmtörténelem egyik legismertebb alkotásához is közel visz minket – mindezt pedig rendkívül merészen és őszintén teszi. Nem állítja, hogy a Casablanca elkészítése könnyed ujjgyakorlat volt, nem hallgat a nehézségekről: a háború miatti megszorítások hatásáról, a forgatókönyv igen nehézkes elkészüléséről, sőt Kertész Mihály zsarnoki természetéről sem.

Ha már itt tartunk: a filmet nézve igen hamar megérezzük, hogy Kertész Mihály nem kifejezetten az a szerethető főhős. Sokkal inkább antihős. Egy arrogáns, önző, csalfa, némiképp faragatlan fickó, aki angol nyelvű mondatait magyar káromkodásokkal zárja, és mind a magánéletben, mind a díszletek között zsarnokként viselkedik. És bizony a valóságban is ilyen volt… Egy zseniális zsarnok, aki 1942-ben a Casablancával tehetségének, ellentmondást nem tűrő személyiségének és egy adag szerencsének köszönhetően örökre beírta nevét a filmtörténet nagykönyvébe.

CURTIZ

Fotó: port.hu

Neki, s ennek a sorsfordító filmnek állít emléket a CURTIZ, amelyről bátran mondhatjuk: méltó ahhoz a rendezőhöz – és munkásságához –, akit megidéz. Nem akar kellemesen kiszínezett dicshimnusz lenni, helyette inkább egy sajátos stílusú, a film noirok hangulatát idéző mozi, amely a főhajtás mellett nem feledkezik meg az igazmondásról sem.

A sajátos stílusról szólva el kell mondanom, hogy a CURTIZ egyértelműen és remekül feleleveníti a Casablancát – valóban olyan, mintha egy korabeli film noirt néznénk! A fekete-fehér képi világ, a sejtelmes, cigarettafüsttel „szórt” atmoszféra pillanatok alatt magával ragadja a nézőt; Dévényi Zoltán operatőr munkáját nem lehet eléggé dicsérni. Ahogyan Subicz Gábor zenéjét sem! Ezen a ponton viszont nem szabad elhallgatni, hogy a hangulat, a zenei és a képi világ olykor már-már fontosabbnak tűnnek a cselekménynél – ezt azonban képtelenség óriási hibának tekinteni, mikor egy olyan filmmel van dolgunk, amely minden elemében különleges. S amelyben a főszereplőt életre keltő színész olyan páratlan és profi, hogy arra szavak sincsenek. Lengyel Ferenc majdhogynem átlényegül Kertész Mihállyá, és az első perctől az utolsóig uralja a filmet. A filmet, amely egyszerre kedvez a Casablanca-rajongóknak, a Kertész Mihályt jól ismerőknek és azoknak is, akik csupán csak szórakozni akarnak.

CURTIZ

Fotó: port.hu

Izgalmas, feszült és szórakoztató életrajzi dráma a CURTIZ, amely amellett, hogy minden idők egyik legnagyobb rendezőjéről mesél – ráadásul merészen szókimondóan és őszintén –, megidézi minden idők egyik legfontosabb filmjét is, és feleleveníti azt az időszakot, amelyben a Casablanca története sokak számára maga volt a valóság.

Látni kell, mert különleges, egyedi hangvételű film, amely méltóképpen állít emléket annak a magyar származású filmrendezőnek, akinek nevét a világ minden pontján ismerik.

A CURTIZ – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot szeptember 12-étől látható a mozikban.

Kapcsolódó cikkeim:

Mennyire ismerjük Michael Curtizt?

A Casablanca (1942) és a melodráma

Kötelező filmek – Mildred Pierce (1945)

Előző írás Következő írás

Hasonló cikkek